کد مطلب:50392
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چرا در آيه (شوري)، هيچ استثنايي وجود ندارد؟
چنانچه كسي با متون قانوني و شيوه بيان آن آشنا باشد، به اين نكته واقف مي گردد كه قانون در اكثر موارد زبان اطلاق و يا عموم دارد و تقييد و تخصيص آن در جاي ديگر صورت مي گيرد. اغلب احكام الهي در قرآن مجيد و در روايات به همين صورت است؛ مثلاً: {H{/Bأَوْفُوا بِالْعُقُودِ{w5-6w}{I5:1I}/}H}؛{M به معاملات وفا كنيدM}» (مطلق): {H{/Bحَرَّمَ اَلرِّبا{w26-27w}{I2:275I}/}H}؛{M ربا حرام است M}».(مقيد) {H{/Bاَلنَّفْسَ بِالنَّفْسِ {w6-7w}{I5:45I}/}H}؛{M جان در مقابل جان M}» كه: قيود فراواني در روايات براي آن وارد شده است. {H{/Bجاهِدِ اَلْكُفَّارَ وَ اَلْمُنافِقِينَ {w4-7w}{I9:73I}*/}H}؛{M با كفار و منافقان جهاد كن M}». {H{/Bوَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها{w1-6w}{I8:61I}/}H}؛{M اگر خواهان صلح بودند، بپذيرM}». اين مقوله دامنه بسيار وسيعي دارد. كافي است بدانيم قرآن (و هر كتاب قانون ديگر) آيات متناظر به يكديگر دارند؛ لذا بايستي مطلق از مقيد، عام از خاص و... شناخته شود، تا فرد بتواند معناي اصلي كلام را به دست آورد. آيه {H{/Bوَ شاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ{w21-24w}{I3:159I}/}H} نيز چنين است. مسلماً مقصود از «الامر» مواردي كه از جانب خدا تعيين شده نيست (مثلاً در مقوله احكام الهي)، بلكه مقصود از «الامر» به دليل ده ها آيه ديگر امور جاري و اجراييات و تصميم گيري نظامي و سياسي و... براساس ملاك هاي تبيين شده در وحي است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.